En smuk efterårsdag i forstaden (og rabat på fotografering)

At rejse med børn med Eliza was here

Annonce for Eliza was here

Jeg har fået flere spørgsmål undervejs om, hvordan det var at have børnene med, da vi rejste med Eliza was here på Gran Canaria. Det er jo lidt en anderledes måde at rejse på, da vi ikke havde all-inclusive buffeter, børnepools eller byer i gåafstand.

Hurtig billeje og en bil på afveje

Lad os starte helt fra starten. Vi landede på Gran Canaria efter midnat og havde to rætti trætte børn med os. Det var måske en lidt sen afgang, og vi var først på hotellet ved 2-tiden, men til gengæld sov ungerne noget af vejen i flyet og i bilen, så det var faktisk ikke helt skidt. Vi fik vores kufferter med det samme og skulle leje en bil bagefter. Billeje er en del af pakkeprisen, fordi man skal have en bil på denne type rejse, hvis man skal have noget ud af sit ophold, når nu man bor lidt uden for byerne og ikke bor på et resort. For det første samarbejder Eliza was here med Hertz, som ligger midt i terminalen. De har god service, og alt gik så smertefrit – og tro mig, hvor har vi været ude for mange komplicerede og uprofessionelle selskaber, når vi skulle leje biler, fordi vi nok har det med at vælge de billige selskaber. Not worth it.

Vi var af sted med begge børn i bilen i løbet af ingen tid. Jeg kan dog ikke anbefale at køre til små byer og ad små veje om natten på Gran Canaria, hvis ikke du har været der før. Det er fuldstændig sort, hvis du rammer en strækning uden lygter, og de strækninger er der mange af. Vores første hotel, Finca Las Longueras, ligger midt i en dal, hvis bittesmå veje Google Maps ikke heeelt har styr på, så vi endte med at køre ned af en (forkert) stejl, snoet grussti, som vi næsten ikke kunne komme op af igen, fordi vores lille bil ikke kun få fat i fast underlag. Jeg var, for at sige det mildt, ved at hyperventilere over, at vi skulle overnatte i bilen på en grusmark gud ved hvor 😀

Vi kom dog op igen på hovedvejen og fik drejet ned ad den rigtige vej og kom godt ind på hotellet. Men nu er du advaret. Det er bælgravende mørkt i området, og det er altså ikke helt nemt at finde til hotellet, hvis du ikke har været der før.

Men så stod vi op til en smuk dal, hvor solen kastede sin første stråler på den frodige natur – og den lidt for spændende tur dertil var glemt.

Masser af plads og god service

Selve suiten, som vi boede i, var nogle hundrede meter væk fra selve hotellet. Den var nybygget, og havde alt, hvad vi skulle bruge. Det eneste, som ikke var helt optimalt til børnefamilien var gulvet af beton og en lille betontrappe fra vores seng og ned til Gustavs seng. Der skete ingen uheld, men vi kunne ikke lade Louie kravle frit, da han enten ville kravle ned- eller op af trappen. Til gengæld havde vi vores egen private terrasse, hvor vi kunne putte ham og alt var nyt og lækkert.

Der er et lille område med brosten på hotellet, som ikke gør det optimalt at køre med klapvogn. Men jeg ville ikke have været foruden de brosten, for de var med til at gøre stedet autentisk, charmerende og hyggeligt – og så kunne jeg bare gå med Louie i armene på den strækning. Til gengæld var der legerum forenden af brostenene, som begge drengene syntes rigtig godt om.

Poolen var omgivet af græs og skygge fra palmerne, hvor det var helt perfekt at ligge med Louie. Selve poolen var dog ikke så børnevenlig, da den kun havde en lille trappe i den ene ende og ellers var meget dyb. Men Mads legede med Gus anyways, da vi alligevel ikke ville lade ham lege i en pool alene uanset, hvor lavt vandet ville være.

Den nærliggende by, Agaete, var så romantisk for os som par, men også rigtig god for én på Gustavs alder. Der ligger en kæmpe legeplads midt i byen, hvor alle samles, og der er en promenade med flere restauranter, hvor børnene bliver forkælet med desserter og dikket under hagen. Et besøg værd, hvis man er i området.

Eget hus kan sgu noget

Vores næste stop på turen var Villa Los Naranjos. Modsat vores første overnatninger, så er Villa Los Naranjos ikke et hotel, men en villa (deraf navnet 😉 ). Vores guides fra Eliza was here er meget udførlige så selvom, at stederne ligger lidt gemt, så giver deres beskrivelser mening, og vi fandt stedet med det samme.

Vores hus var det største hus (udover ejernes, der bor ved siden af). Interiøret er ikke helt opdateret, og var i lidt anden stil end det splinternye, som vi kom fra i Agaete-dalen. Det fejlede dog ingenting og havde alt, hvad vi skulle bruge. Der var ikke en højstol, da vi kom, men vi tog bare fat i personalet, som fandt en til os med det samme.

Huset ligger direkte ud til plænen og til poolen. Og det er egentlig det eneste, der ikke var særlig børnevenligt ved dette sted. Man kunne gå direkte fra vores terrasse og ud i poolen. I den ene ende var en forhøjning, så jeg kunne sidde med Louie, men det gik uden varsel fra meget lavt til meget dybt. Jeg ved sgu ikke om pools nogensinde bliver børnevenlige, med mindre de kun går til anklen, og der er en stor plastiksvamp i midten, der siler med vand. Jeg er i hvert fald blevet meget opmærksom på pools efter jeg har fået børn, og de får ikke lov til at lege på plænen uden, at vi holder øje med dem – sæt nu de skulle beslutte sig for at løbe ud i poolen med vilje eller ej.

Men ellers var det skønt at bo i hus, hvor vi selv lavede mad, kunne spise morgenmad idet vi slog øjnene op. Gustav kunne slappe af med lydbog i sengen, mens vi slikkede sol lige uden for huset. Den store plæne blev brugt til at spille fodbold og lege fangeleg, og vi havde endda et lille loungeområde, så Gustav kunne lege med modellervoks eller biler i skyggen også. Vi manglede egentlig bare en lille legeplads – ellers kunne vi ikke ønske os mere.

Det allerbedste var, når børnene var puttet og vi kunne trække udenfor på terrassen og flade ud i loungemøblerne under tændte stearinlys og en lysende måne. Så føltes det rigtig som ferie.

Når vi havde brug for, at der skulle ske lidt mere, så tog vi til Las Terrazas som ligger 5 minutter i bil fra huset. Det storcenter er så vanvittigt børnevenligt – it blows my mind. Familier mødes her med alle deres børn, og der er legeplads, trampoliner, balloner, knallerter og diverse biler og karruseller, som man kan kaste en euro i. Der er også et kæmpe indendørs legeland, men der var vi ikke, da vejret var smukt, da vi besøgte Gran Canaria. Hvis du har børn og er i nærheden, så brug lige nogle timer her, hvor børnene kan slå sig løs, og I kan få en kaffe og slappe lidt af.

Der var ikke så meget natur på sidste del af vores ophold, men det var egentlig fint at dele det op, så sidste halvdel af ferien stod på mere badeferie. Så spændende synes Gustav og Louie ikke, at den Gran Canariske natur er, så i sidste ende var alle glade.

Ja, du kan sagtens rejse med børn med Eliza was here. Måske er alt ikke lige så børnevenligt som på de store hoteller ud til kysten, men til gengæld er det helt sit eget og meget mindeværdigt – også for Gustav, der fik set kaffeplantage, plukket friske klementiner, badet, hvilet under palmer og spillet fodbold. Det vigtigste er jo egentlig bare, at vi allesammen er sammen uden vasketøj og kedelige rutiner.

Nu kribler det helt i mig og jeg glæder mig til, at vi skal ud at rejse igen. Lige nu ser økonomien ikke helt ud til at kunne klare en længere tur, men nu må vi se. Det skal i hvert fald først være i det nye år, fordi jeg elsker at være hjemme i december, som jo er lige rundt om hjørnet <3