Hjem Hverdagsglimt Sådan får vi hverdagen til at køre – eller kører den med os?

Sådan får vi hverdagen til at køre – eller kører den med os?

af hellosofie

Der er faktisk mange, der har spurgt, om jeg ikke vil skrive et indlæg om, hvordan vi får hverdagen til at køre med en tumling, to fuldtidsjob og en toværelses lejlighed på 3. sal. Og det er egentlig et godt spørgsmål, og nogle gange er jeg i tvivl om det er hverdagen, der kører med os og vi bare lader os rive med.

I får desværre ikke en opskrift på, hvordan hverdagen bliver overskuelig og hvor nemt det er at få det hele til at klappe. For det er slet ikke nemt. Faktisk er det så svært, at vi for nogle uger siden glemte vores venners lille piges barnedåb. Jep, I hørte rigtigt. De er de sødeste mennesker med den smukkeste pige, og vi skulle selvfølgelig med til hendes dåb – men vi glemte det fuldstændigt og fandt først ud af det dagen efter! Det er noget af det pinligste og tarveligste, jeg nogensinde har gjort. Og jeg ærgrer mig over, at vi endnu ikke har fået helt styr på det ‘nye’ liv – og at vi nok aldrig kommer til det.

Når det så er sagt, så gør vi det bedste vi kan. Og hold nu kæft, hvor bruger vi lang tid på at planlægge. “Kan du aflevere i morgen? Så henter jeg, men så skal du lige huske at købe mælk og sutter med. Husk at tage bleer og skiftetøj med i vugger i morgen, og vær’ hjemme inden 17, fordi vi får afleveret mad” oooog så videre.

Endelig skal det lige siges, at Mads starter nyt job i morgen. Og ikke bare hvilket som helst nyt job – men et job i Deloitte, hvor jeg også arbejder (!). Heldigvis er Deloitte et kæmpe sted med over 1000 mennesker – vi skal næsten opsøge hinanden, hvis vi vil rende ind i hinanden, så jeg tror ikke vi bliver trætte af hinanden på jobbet 😉 Men det gør det både nemmere rent logistisk, fordi vi skal frem og tilbage til samme sted. Og lidt sværere, fordi Deloitte ikke er et hyggearbejde. Vi vil begge gerne gøre det godt og gi’ det en skalle, men det må ikke gå ud over Gustav. Og det er og bliver svært at få det til at balancere, men ligesom af tusinder andre mennesker verden over, så ER det altså muligt uden at skulle gå ned i tid. Nedenfor har jeg listet noget, der gør vores hverdag lidt nemmere:

Hente-bringe planlægning

Vi har ikke planlagt faste hente-bringe dage. Vi plejer at tjekke vores kalender aftenen inden, så hvis en af os har et sent møde, så er det den anden, der må hente. Dilemmaet opstår selvfølgelig, hvis vi begge har meget vigtige morgen- eller eftermiddagsmøder. Vi har ikke prøvet det endnu, men så tænker jeg, at vi må involvere bedsteforældre eller veninder.

Når jeg afleverer, er jeg typisk på arbejde ved 9-tiden og går ved 17-tiden, hvis der selvfølgelig ikke er super travlt. Så må jeg blive lidt længere, og det gør Mads også, hvis han har travlt. Det er heldigvis kun i perioder – og lad os håbe, at det ikke er i de samme perioder.

Når jeg henter, så møder jeg typisk ved 8-tiden og henter Gus klokken 16 i vuggestuen. Så laver jeg mad klokken 17, spiser ca. 18. Tager opvasken mens Mads giver Gus bad. Så putter vi ham klokken 19. Og så er jeg f u l d s t æ n d i g flad og klar til puttekassen klokken 22 senest. Og så starter vi forfra 😉

Handle og aftensmad

Vi har i nogle måneder fået forskellige måltidskasser fra Aarstiderne. Det er friskt og økologisk – og ret dyrt i længden. Det var også i den periode, at jeg tabte mig en masse, fordi der simpelthen ikke var nok mad til os. Altså, jeg vi gik sultne i seng! Ja ja, så kan man bestille ekstra kød eller til 3 personer, men så bliver det først rigtig dyrt. Pludselig havde vi et overtræk på 3500 på vores madkonto og en husholdning, der havde tabt sig et par kilo. Så nu har vi fundet en ny løsning.

1-2 gange om ugen bestiller vi mad på nemlig.com. Genialt. De har også opskrifter, hvor de lægger alle varerne i kurven automatisk. Man skal selvfølgelig lige være opmærksom på, om ikke man har noget af det i forvejen. Jeg bestiller for 550-650 kr. pr gang og har til 4-6 måltider til os alle tre og får også købt bleer, sulfo, vaskemiddel – everything. Det er sgu lang tid siden, at jeg har været i et rigtigt supermarked. Jeg syntes det var hyggeligt at kigge spotvarer engang og finde gode tilbud. Men nu synes jeg, at det er hyggeligere at bruge mine fritimer på at kigge på Gustav (eller min telefon ;-).

Rengøring

Hvis der er noget jeg ALDRIG har gidet, så er det at gøre rent. Jeg føler, at jeg bruger 1/3 af mit liv på at rydde op og jeg nægter at bruge endnu en tredjedel på også at gøre rent. Så det køber vi os fra! Det har vi faktisk altid gjort. Da vi flyttede sammen for 5-6 år siden, der vidste jeg, at jeg ville være den, der hele tid skulle minde os om, at vi skulle gøre rent. Og jeg magter ikke at være den sure mor, der brokker sig over rengøring. Det er livet for kort til og vores rengøringskone fra Cleady er seriøst en investering i forholdet og alle pengene værd, når hun tryller hver anden uge.

Det skal vi øve os på

Lige nu er vi to om Gustav om morgenen. Han er jo über alles, og i øvrigt ret morgensur. Så mens jeg gør mig klar, sørger den anden for affodring. Så bytter vi og jeg klæder Gustav på og underholder ham til at Mads er klar igen – eller omvendt. Det er ikke helt optimalt, fordi jeg meget gerne vil tidligt af sted på arbejde (eller måske en dag til træning?), hvis det ikke er mig, der afleverer. Tiden arbejder jo for os og mon ikke vi snart kommer ind i en ny rutine.

Kom gerne med tips og tricks til, hvordan I får hverdagen til at køre. Vi er ikke specielt gode til det, men øvelse gør mester – håber jeg 🙂

Følg mig på Bloglovin

Du vil måske også gerne læse

10 kommentarer

Nanna 30. november -0001 - 0:00

Hej Sofie! Har fået dette tip som måske kan bruges, selvfølgelig afhængig af om jobbet tillader/egner sig til det. Here it comes: både mor og far har én dag om ugen hvor den modsatte henter og hvor man kan arbejde igennem helt uden bagkant (fx til kl. 21/22). På den måde kan man få lagt nogle timer og gå tidligt/tidligere nogle andre dage. Pøj med at få cirkuset til at gå op! Kh en anden medmor

Svar
Nanna 30. november -0001 - 0:00

Hej Sofie! Har fået dette tip som måske kan bruges, selvfølgelig afhængig af om jobbet tillader/egner sig til det. Here it comes: både mor og far har én dag om ugen hvor den modsatte henter og hvor man kan arbejde igennem helt uden bagkant (fx til kl. 21/22). På den måde kan man få lagt nogle timer og gå tidligt/tidligere nogle andre dage. Pøj med at få cirkuset til at gå op! Kh en anden medmor

Svar
Karen 30. november -0001 - 0:00

Det lyder ret meget som mit liv p.t.. Vi har en pige på knap 16 mdr., som har gået i vuggestue siden juli, og jeg synes sgu ærlig talt stadig ikke, at vi helt er landet i det nye… Men vi kommer tættere og tættere på.

Svar
Karen 30. november -0001 - 0:00

Det lyder ret meget som mit liv p.t.. Vi har en pige på knap 16 mdr., som har gået i vuggestue siden juli, og jeg synes sgu ærlig talt stadig ikke, at vi helt er landet i det nye… Men vi kommer tættere og tættere på.

Svar
MorT2 30. november -0001 - 0:00

Jeg har ikke nogle gode løsninger desværre. Men jeg vil høre hvordan du har det med at se Gustav så lidt. Jeg synes det er SÅÅÅÅ HÅRDT! Jeg synes det virker helt forkert at jeg først ser mine børn omkring 1 – 1.5 time om eftermiddagen fordi jeg har 45 min til arbejde. Så selv om de har det godt og virker til at trives, sø synes jeg det er så svært. Og den tid man har sammen, er jo ikke rolig sammenværd. Man skal have styr på mad, gøre klar til seng, tandbørstning osv… jeg synes det er ben hårdt!

Svar
MorT2 30. november -0001 - 0:00

Jeg har ikke nogle gode løsninger desværre. Men jeg vil høre hvordan du har det med at se Gustav så lidt. Jeg synes det er SÅÅÅÅ HÅRDT! Jeg synes det virker helt forkert at jeg først ser mine børn omkring 1 – 1.5 time om eftermiddagen fordi jeg har 45 min til arbejde. Så selv om de har det godt og virker til at trives, sø synes jeg det er så svært. Og den tid man har sammen, er jo ikke rolig sammenværd. Man skal have styr på mad, gøre klar til seng, tandbørstning osv… jeg synes det er ben hårdt!

Svar
Maria 30. november -0001 - 0:00

Vi har også en tumling herhjemme, 1,5 år gammel. Og for os handler det meget om at forberede og også planlægning. Fx. Laver vi mad til to dage ad gangen, så vi hver anden dag skal varme rester op, det er SÅ dejligt, at intet skal laves hver anden dag. Og pasta kødsovs og lasagne smager også bedst på 2 dagen

Svar
Maria 30. november -0001 - 0:00

Vi har også en tumling herhjemme, 1,5 år gammel. Og for os handler det meget om at forberede og også planlægning. Fx. Laver vi mad til to dage ad gangen, så vi hver anden dag skal varme rester op, det er SÅ dejligt, at intet skal laves hver anden dag. Og pasta kødsovs og lasagne smager også bedst på 2 dagen

Svar
Pernille 30. november -0001 - 0:00

Jeg(vi) har lige fået vores andet barn

Svar
Pernille 30. november -0001 - 0:00

Jeg(vi) har lige fået vores andet barn

Svar

Skriv en kommentar

Denne hjemmeside bruger cookies til at forbedre din brugeroplevelse, huske dine indstillinger, og til statistik formål. Denne information deles med tredjepart. Ved fortsat brug af websiden godkender du cookiepolitikken Accepter Læs Mere